Istoria spalatoriilor auto

car wash

Istoria spalatoriilor auto nu incepe cu aparitia automobilului care este legata de Karl Benz in 1885. Aparitia nevoii de spalare specializata a lui este legata de Henry Ford cu al sau Ford T aparut ca automobil de masa in 1908. Pana la aparitia automobilului ca produs de masa acesta era apanajul celor foarte bogati. Persoane care aveau resursa de a delega sarcina spalarii automobilului spre angajatii proprii. Logoul de Have car, need wash/ ai masina, ai nevoie de spalare! este o normalitate. Nevoia de spalare a autoturismului a generat oferte specializate, cum ar fi reclama americana afisata ca fotografie a articolului. In reclama se recomanda razuirea a unei parti de sapun in 5 parti de apa, fierberea amestecului apoi folosirea solutie de sapun ca solutie detergenta.

Istoria spalatoriilor auto incepe cu aparitia primei spalatorii auto ca fiind asumata ca fiind in 1914. Frank McCormick și J.W. Hinkle din Detroit, Michigan au deschis Automobile Laundry, eveniment sarbatorit ca aniversar de catre International Carwash Association (ICA). Aplicatia se facea in tunele specializate pe functii, munca era integral manuala, fazele erau umezirea, sapunirea, frecarea, clatirea si uscarea masinii.

N

Nevoia de inovare a fost constanta. In anii 1920, Bowl Auto Wash din Chicago avea o piscină mare de curățare, unde șoferii se deplasau în cercuri pentru a scoate noroiul de pe pneuri.

In anii 40 au aparut primele semne ale automatizarii. In Holywood California apare prima spalatorie cu troliu. Fiindca unul dintre lucrurile deranjante pentru posesorii de automobile il reprezenta ca altcineva sa intre in interiorul masinii sale. Atunci, ca acum, interiorul automobilului era un lucru ce tinea de intimitate.

In 1946, Thomas Simpson lanseaza masina cu stropire automata, functia de umezire nemaifiind manuala.

Tot in 1946, Leo Rousseau a fondat Minit-Man Inc. , primul sau client Paul’s Auto Wash al lui Paul Maranian din Detroit fiind prima spalatorie automatizata din lume . Paul’s Auto Wash avea o capacitate de 400000 de masini pe an.

In 1948 Joe Dahm, folosind și echipamentele lui Rousseau ( alt producator de statii de spalare auto) lanseaza prima retea de spalatorii auto din lume, Mike’s Minit Man. A

Istoria spalatoriilor auto

evolueaza cu Automatizarea completa care s-a obtinut in 1951, cand Archie, Dean și Eldon Anderson au adăugat duze pentru a aplica săpun și apă, perii automate și un uscător de 50 de cai putere la spălatoria lor din Seattle, Washington. Astfel s-a renuntat integral la necesarul de munca manuala. Omului ramanindu-i doar sarcina de retusuri si control al calitatii.

Cel care a ramas un ”Henry Ford al splatoriilor auto” a fost inovativul Dan Hanna, care prin inovare continua in mai putin de un deceniu a facut din firma sa, Hanna Enterprises, cel mai mare producator de echipamente pentru spalatorii auto din lume  Ideea de tunel automatizat nu s-a mai modificat pana in secolul XXI. Inovatii au aparut asupra naturii periilor ( de la par de mistret la tesaturi, la polietilena apoi la spume mai delicate).

Sapunul prezenta avantajul delicatetei. Putea fi aplicat manual fara a ataca mainile muncitorilor. Delicatetea lui aduce siguranta si la adresa vopselurilor sau a ornamentelor de aluminiu, bronz sau alama. Prin disparitia acestor necesitati si transformarea automobilului in ceva care nu mai era asa pretuit ca atunci, prin coborarea pretului de productie sapunul a fost inlocuit cu detergenti chimici.

In secolul XXI s-a inceput renuntarea la tunelurile automatizate. O mare influenta a fost de ordin psihologic. Tunelul crea claustrofobie, periile si ventilatoarele induceau frica. Dar probabil , cea mai hotaratoare influenta a fost aparitia echipamentelor de inalta presiune.Acestea au redus necesarul de spatiu si au coborat costurile investitiilor si mentenantei Aplicarea spumei active, fara frecarea specifica periilor, psihologic creeaza o imagine idilica si ocoleste senzatia claustrofobica si de frica a tunelului . Tot Psihologic , spalarea fara frecare propriu zisa, da confort.

Istoria spalatoriilor auto

contemporana inca are cele 5 faze din 1914 exista Umezirea, sapunirea, frecarea, clatirea si uscarea . Doar ca este necesar un singur utilaj cu un singur operator. Sapunirea este depunerea spumei. Frecarea nu se mai face de catre perii ci de presiunea apei si se contopeste cu clatirea. Uscarea proptri-zisa a disparut fiind inlocuita de un tratament final anti-apa cu ceea ce se numeste ceara lichida.


Lasă un răspuns